Przejdź do głównej treści

Zmiany w płatnościach kartą przez internet

Data publikacji:

Bank Spółdzielczy w Iławie informuje o wprowadzeniu zmian w płatnościach przez internet kartami oraz ich pochodnymi, głównie zmian w usłudze 3D Secure (potwierdzenie transakcji otrzymanym kodem SMS oraz kodem PIN).

Zmiany te dotykają sfery płatności internetowych. Zmiany zostały w części już wprowadzone z okresem przejściowym. Transakcje kartą oraz ich pochodnymi instrumentami, od 1 stycznia 2021r., bez odpowiednio wcześniej dokonanych zmian ustawień w portalu Kartosfera.pl mogą powodować utrudnienia w procesie realizowania płatności.

Podstawowe zmiany to:

1.Rezygnacja z Aktywacji zabezpieczenia 3D Secure (usługa włączona automatycznie).

Jedną z bardziej widocznych dla Państwa zmian w funkcjonowaniu płatności internetowych jest rezygnacja z dokonywania Aktywacji usługi 3D Secure przez Klienta. Niezależnie od tego, czy Klient kiedykolwiek rejestrował się w portalu Kartosfera.pl, na kartach została domyślnie włączona usługa 3D Secure. Każdy Klient posiadający kartę ma już domyślnie włączoną usługę 3D Secure z jednym czynnikiem uwierzytelnienia (SMS na numer telefonu komórkowego zarejestrowany w Banku). Nie naraża to Państwa na niechciane transakcje internetowe, ponieważ element uwierzytelnienia (kod jednorazowy SMS), wysyłany jest na numer telefonu zarejestrowany w Banku. Do prawidłowego przeprowadzenia transakcji internetowej zabezpieczonej 3D Secure konieczna jest rejestracja Państwa numeru telefonu w systemie Banku (dotyczy przypadku, kiedy numer telefonu komórkowego nie został wcześniej podany w Banku lub jest on nieprawidłowy).

2.Ustanowienie drugiego czynnika uwierzytelnienia 3D Secure (zmiany należy dokonać samemu w portalu Kartosfera.pl)

W portalu Kartosfera.pl pojawiła się zakładka „3D Secure”, zawierająca opcję ustanowienia kodu PIN do transakcji internetowych, stanowiący drugi element uwierzytelnienia. Kod PIN będzie ustalany przez Klienta jednorazowo i skutkować będzie dla wszystkich posiadanych kart oraz wydanych w przyszłości. Będzie także możliwość zmiany kodu PIN do transakcji internetowych w portalu Kartosfera.pl

Zgodnie z interpretacją EBA (Europejski Urząd Nadzoru Bankowego) do końca 2020 roku transakcje w oparciu o jeden czynnik uwierzytelnienia (SMS) będą dopuszczane. Od początku 2021 roku, Klienci będą musieli zdefiniować w portalu Kartosfera.pl kod PIN, aby realizować transakcje internetowe kartą z zabezpieczeniem 3D Secure. W przypadku, gdy Państwo nie dokonacie ustanowienia kodu PIN do transakcji internetowych w Kartosfera.pl, po 01.01.2021r. transakcja nie zostanie uwierzytelniona a tym samym będzie nieskuteczna.

Realizowanie transakcji z uwierzytelnieniem 3D Secure

Do końca roku 2020, Klienci którzy nie ustanowią kodu PIN do transakcji internetowych, będą realizowali transakcje tak jak do tej pory. Podczas transakcji otrzymają SMS z kodem do wprowadzenia na ekranie. System będzie wykrywał, czy Klient ustanowił drugi czynnik uwierzytelnienia i wyświetlał odpowiednio ekran z prośbą o wprowadzenie jednorazowego kodu SMS lub kodu PIN. Dla Klientów, którzy zalogują się do Kartosfery i ustanowią kod PIN do transakcji internetowych, przebieg uwierzytelnienia będzie zmodyfikowany: na pierwszym ekranie Klient zostanie poproszony o wprowadzenie kodu PIN do transakcji internetowych, a dopiero po jego poprawnym wprowadzeniu, zostanie wysłany SMS i wyświetlony ekran z prośbą o wprowadzenie jednorazowego kodu SMS. Pojawi się także przycisk ponowienia wysłania kodu SMS.

Możliwe scenariusze przebiegu transakcji u Akceptanta z regionu EOG (Europejski Obszar Gospodarczy), dostosowanego do 3D Secure:

- Klient, który nie jest zarejestrowany w portalu kartosfera.pl i tym samym nie ma ustalonego kodu PIN do transakcji internetowych, otrzyma SMS (jeżeli ma zarejestrowany prawidłowy numer telefonu w systemie Banku) i na tej podstawie zrealizuje transakcję

- Klient, który nie jest zarejestrowany w portalu kartosfera.pl i tym samym nie ma ustalonego kodu PIN do transakcji internetowych, nie posiadający zarejestrowanego numeru telefonu w Banku, otrzyma wyświetloną na ekranie prośbę o zarejestrowanie się w portalu Kartosfera.pl

- Klient, który jest zarejestrowany w portalu Kartosfera.pl, ma zarejestrowany numer telefonu w systemie Banku (warunek konieczny rejestracji), ale który nie zdefiniował kodu PIN do transakcji internetowych, otrzyma SMS, i na tej podstawie zrealizuje transakcję;

- Klient, który jest zarejestrowany w portalu Kartosfera.pl i zdefiniował kod PIN w portalu Kartosfera.pl, otrzyma prośbę o podanie kodu PIN, po podaniu poprawnego PIN, zostanie poproszony o wpisanie otrzymanego kodu SMS.

- Jeżeli Klient realizuje transakcję u Akceptanta spoza regionu EOG lub nie dostosowanego do żadnego protokołu 3DSecure: brak uwierzytelnienia PIN oraz SMS – transakcja przebiegnie w oparciu o dane karty (numer, data ważności, CVC/CVV2). W przyjętym rozwiązaniu uwierzytelnienie dwuskładnikowe (kod PIN + SMS) może wystąpić niezależnie od tego, którą wersję zabezpieczenia 3D Secure stosuje Usługodawca.

3. Zaufani Odbiorcy

W portalu Kartosfera.pl, pojawi się lista wykonanych przez Państwa transakcji internetowych, w których doszło do uwierzytelnienia. Klient będzie mógł wykorzystywać tę listę, lecz nie jest to wymagane do poprawnego działania żadnego serwisu – jest to usługa całkowicie opcjonalna. Klient będzie mógł wybierać z listy uprzednio dokonanych uwierzytelnień i dokonywać oznaczenia danego Akceptanta jako Zaufanego, czyli nie wymagającego uwierzytelnienia przy kolejnych transakcjach. Przykładowo, gdy Państwo regularnie wykonujecie transakcje u określonego Usługodawcy, który nie umożliwia zapisania danych karty w swoim portalu, to będzie można oznaczyć danego Usługodawcę jako Zaufanego, i kolejne transakcje wykonywać jedynie podając dane swojej karty, a transakcja przebiegnie szybciej. Usługa ta, może być także wykorzystana gdy Klient nie chce zapisywać danych swojej karty w obawie o potencjalny wyciek informacji. Każdy z Użytkowników będzie mógł określić maksymalną kwotę transakcji bez uwierzytelnienia, np. ustalając Zaufanego Akceptanta"zooplus.pl", do kwoty 150 zł, w efekcie czego autoryzacje na kwoty niższe od zdefiniowanej odbędą się bez uwierzytelnienia, zaś każda transakcja przewyższająca 150 zł będzie wymagała pełnego zestawu metod uwierzytelnienia stosowanych przez Bank, tj. kodu PIN i SMS. Klient też samodzielnie dokona usunięcia z listy zaufanych poprzez portal Kartosfera.pl.

Logowanie do portalu Kartosfera.pl:

  1. https://www.kartosfera.pl/FrontWeb/#!/login
  2. zakładka „kartosfera” na stronie www.bankbsilawa.pl

Komunikat dotyczący bezpieczeństwa

UWAGA! Oszuści podszywają się pod pracowników Banków, Banku Spółdzielczego, Banków Zrzeszenia BPS, firm informatycznych

Cyberprzestępcy pod pozorem troski o bezpieczeństwo Twoich środków i operacji finansowych mogą kontaktować się z Tobą telefonicznie, przez dowolny komunikator lub w jakiejkolwiek innej formie i nakłaniać Cię do:

  • przekazania identyfikatora i hasła do bankowości elektronicznej,
  • podania danych kart płatniczych (numer i kod CVV/CVV2) lub innych ważnych danych (np. PESEL, skany dokumentu tożsamości),
  • zainstalowania dodatkowego oprogramowania na komputer lub aplikacji na smartfonie (AnyDesk/TeamViewer),
  • wyręczenia w wykonaniu lub dokończeniu transakcji w bankowości internetowej lub aplikacji mobilnej.

PRACOWNIK BANKU NIGDY NIE ZADZWONI I NIE POPROSI CIĘ O TAKIE DANE

NIGDY NIE podawaj powyższych danych!!!

NIGDY NIE instaluj dodatkowych aplikacji!!!

NIGDY NIE potwierdzaj żadnych operacji, które nie były zlecone przez Ciebie!!!

PAMIĘTAJ, od CIEBIE zależy, czy oszuści zdołają przejąć Twoje konto i wyczyścić je ze wszystkich pieniędzy!