Przejdź do głównej treści

KNF ostrzega klientów banków przed próbami oszustw

Data publikacji:

W dniu 6 września 2019 r. Urząd Komisji Nadzoru Finansowego wydał ostrzeżenie dotyczące wyłudzania poufnych informacji w związku ze zmianami funkcjonowania bankowości elektronicznej wprowadzanymi przez banki na podstawie przepisów dyrektywy o usługach płatniczych (tj. PSD2).

Przepisy te zostały wprowadzone do polskiego porządku prawnego poprzez nowelizację ustawy o usługach płatniczych.

W dniu 14 września br. wchodzą m. in. w bankach nowe zasady w zakresie tzw. "silnego uwierzytelnienia klienta". To oznacza, że od tej daty zmianie ulegną zasady płatności kartami oraz dostępu do innych instrumentów płatniczych (bankowości internetowej, bankowości mobilnej, bankowości telefonicznej). Celem wprowadzenia nowych zasad jest zwiększenie bezpieczeństwa posługiwania się wyżej wymienionymi instrumentami poprzez wdrożenie dodatkowych czynników uwierzytelnienia np. potwierdzenie tożsamości z użyciem bankowej aplikacji mobilnej, w celu uzyskania dostępu do rachunku w serwisie bankowości internetowej. Może to wiązać się z pewnymi utrudnieniami m. in. wynikającymi z wieloletniego przyzwyczajenia użytkowników np. do dotychczasowych zasad logowania się do serwisu bankowości internetowej wyłącznie na podstawie loginu i hasła. W takich sytuacjach zawsze warto skorzystać z bezpośredniego kontaktu ze swoim bankiem i zapoznać się z wprowadzonymi zmianami.

Banki mają pełną świadomość trudności jakie mogą się pojawić w trakcie korzystania z instrumentów płatniczych zgodnie z nowymi zasadami i dlatego klienci mogą liczyć na wsparcie z ich strony. Wprowadzanie nowych rozwiązań nie jest jedynie wypełnieniem obowiązków nałożonych na banki poprzez nowe przepisy, ale przede wszystkim świadomym działaniem w celu zapewnienia najwyższego poziomu bezpieczeństwa pieniędzy, do których klienci mają klienci dostęp w swoich bankach za pośrednictwem kanałów elektronicznych.

Pełna treść ostrzeżenia UKNF pod linkiem: https://www.knf.gov.pl/o_nas/komunikaty?articleId=66987&p_id=18

FinCERT.pl - Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa Związku Banków Polskich

Komunikat dotyczący bezpieczeństwa

UWAGA! Oszuści podszywają się pod pracowników Banków, Banku Spółdzielczego, Banków Zrzeszenia BPS, firm informatycznych

Cyberprzestępcy pod pozorem troski o bezpieczeństwo Twoich środków i operacji finansowych mogą kontaktować się z Tobą telefonicznie, przez dowolny komunikator lub w jakiejkolwiek innej formie i nakłaniać Cię do:

  • przekazania identyfikatora i hasła do bankowości elektronicznej,
  • podania danych kart płatniczych (numer i kod CVV/CVV2) lub innych ważnych danych (np. PESEL, skany dokumentu tożsamości),
  • zainstalowania dodatkowego oprogramowania na komputer lub aplikacji na smartfonie (AnyDesk/TeamViewer),
  • wyręczenia w wykonaniu lub dokończeniu transakcji w bankowości internetowej lub aplikacji mobilnej.

PRACOWNIK BANKU NIGDY NIE ZADZWONI I NIE POPROSI CIĘ O TAKIE DANE

NIGDY NIE podawaj powyższych danych!!!

NIGDY NIE instaluj dodatkowych aplikacji!!!

NIGDY NIE potwierdzaj żadnych operacji, które nie były zlecone przez Ciebie!!!

PAMIĘTAJ, od CIEBIE zależy, czy oszuści zdołają przejąć Twoje konto i wyczyścić je ze wszystkich pieniędzy!