Skip to main content

Kliencie - uważaj na oszustów

07-12-2021

Sprzedajesz w sieci, uważaj na oszustów!

Sprzedajesz w sieci? Uważaj – pojawił się typ przestępstwa skierowany przeciwko osobom wystawiającym towary na portalach kupna-sprzedaży. Oszuści wykorzystują platformy sprzedażowe. Wysyłają linki w wiadomościach SMS lub na komunikatorach WhatsApp/Messenger, które prowadzą do fałszywych stron internetowych – imitujących strony portali ogłoszeniowych.

Na tych stronach zachęcają do podania danych karty płatniczej lub do logowania do bankowości internetowej. Przekonują, że jest to sposób na odebranie płatności od kupującego, by w ten sposób wyłudzić dane osobowe, dane karty płatniczej lub dane do konta bankowego.

Jak może wyglądać oszustwo, na które musisz uważać?

  • Zamieszczasz ogłoszenie z towarem, który chcesz sprzedać.
  • Kupujący nie nawiązuje z Tobą rozmowy bezpośrednio przez stronę z ogłoszeniem - kupujący informuje Cię, że opłacił przesyłkę i przesyła link np. mailem, SMS lub komunikatorem WhatsApp, za pomocą którego rzekomo odbierzesz pieniądze.
  • Klikasz w link, przechodzisz na stronę, na której musisz podać np. swoje dane osobowe, dane logowania do banku i/lub dane karty płatniczej. Czasem pojawia się prośba o podanie kodu BLIK do płatności.

Co możesz zrobić, by nie paść ofiarą oszustwa?

  • Kontaktuj się z potencjalnymi kupującymi wyłącznie przez czat na stronach z ogłoszeniem.
  • Jeśli kupujący informuje Cię, że już opłacił Twój przedmiot i prosi o kliknięcie w linka, dzięki któremu opłacisz przesyłkę - zakończ konwersację, bo najprawdopodobniej pisze do Ciebie oszust!
  • Jeśli wejdziesz w link – nigdy nie podawaj danych karty czy danych do logowania do konta bankowego.

Pamiętaj!
Nie wprowadzaj swojego loginu i hasła na stronach, do których dostajesz link i nigdy nie potwierdzaj żadnych transakcji, które nie były przez Ciebie zlecone.

Pamiętaj także, że dane Twojej karty: numer, kod CVV2 oraz data ważności są szczególnie wrażliwe.

Jeśli podasz powyższe dane na fałszywej stronie, przestępcy będą mogli je wykorzystać do oszustw, a Ty stracisz pieniądze.

Jednocześnie przypominamy o podstawowych zasadach bezpieczeństwa dotyczących korzystania z bankowości elektronicznej:

  • Nie udostępniaj nikomu danych do logowania.
  • Nigdy nie loguj się do banku lub stron szybkich płatności z linków wysłanych w mailach.
  • SMS-ach, komunikatorach lub na portalach społecznościowych.
  • Loguj się do konta wyłącznie w aplikacji i na stronie banku.
  • Nie pobieraj aplikacji, których nie znasz.
  • Uważnie czytaj wszystkie wiadomości SMS przesłane z banku lub komunikaty autoryzacyjne w aplikacji mobilnej. Nie wpisuj na stronie kodu autoryzującego, nie akceptuj powiadomienia w aplikacji mobilnej, jeśli to nie Ty zlecałeś czynność opisaną w wiadomości z banku.
  • Nie przelewaj pieniędzy na nieznane numery kont. Szczególnie zwróć uwagę na kwoty przelewów i tytuły operacji. Przestępcy często próbują dodać odbiorcę zaufanego do Twojego konta lub wykonać przelew na wyższą kwotę niż sobie tego życzysz.
  • Zainstaluj oprogramowanie antywirusowe na wszystkich urządzeniach, na których logujesz się do bankowości elektronicznej i aktualizuj je na bieżąco.
  • Zadbaj o silne hasła i zmieniaj je co jakiś czas.

 

Znajdziesz nas też tutaj

Bank Spółdzielczy w Iławie z siedzibą w Iławie, ul. Jana III Sobieskiego 49 14-200 Iława, którego akta rejestrowe przechowywane są w sądzie Rejonowym w Olsztynie, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, wpisany do rejestru przedsiębiorców pod numerem KRS 0000125924, NIP 744-00-03-029, REGON 000503706